8/02 – Toneel ‘Assisen’

8/02 – Toneel ‘Assisen’

Schuldig of onschuldig? Wat zou jij pleiten in de ‘zaak van de webcammoord’? Welke gevolgen heeft het vonnis voor de beklaagde en voor het slachtoffer en de nabestaanden?

Kan jij wel objectief oordelen? Of laat je je beïnvloeden door de retoriek van de openbare aanklager of de advocaat van de beklaagde? Kan je in eer en geweten oordelen?

Hoe verloopt een assisenproces? En hoe zou het zijn om deel uit te maken van een assisenjury?
Op deze en andere vragen kregen de leerlingen Grieks en Latijn van de derde graad een antwoord in de voorstelling ‘Assisen’. In deze fictieve rechtszaak vo
rmden de leerlingen de assisenjury en konden aldus aan den lijve ondervinden hoe moeilijk het is om de waarheid in een complexe zaak te achterhalen en hoe makkelijk we ons als mens laten misleiden, soms door details, om te snel, te hard en zelfs verkeerd te oordelen. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen? Dat bleek niet voor ieder lid van de assisenjury zo vanzelfsprekend…

Comments are closed.