Leerlingbegeleiding
Naar het voorbeeld van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zien wij goed onderwijs en een krachtige leeromgeving als het fundament van de brede basiszorg:
- zorg als een continuüm;
- leerlingenbegeleiding als een opdracht voor elke leraar;
- handelingsgericht werken
- teamwork
Het zorgcontinuüm in onze school
fase 0 - preventieve basiszorg | Organisatie en coördinatie van initiatieven voor alle leerlingen op de 4 domeinen van zorg: onderwijsloopbaanbegeleiding, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg |
fase 1 – verhoogde zorg | Individuele begeleiding van leerlingen: studiebegeleiding, coachgesprekken, leeruitdagingen, ontwikkelingsstoornissen, opvolging via individuele begeleidingsplannen. |
fase 2 – uitbreiding van zorg | We komen tot de vaststelling dat een leerling meer begeleiding nodig heeft dan wij als school kunnen bieden. Dan gaan we samen met het CLB op zoek naar mogelijkheden: een externe hulpverlener, de ondersteuner. Op school ondersteunen we en zoeken we verder naar redelijke aanpassingen. Daarbij kijken we naar wat de leerling nodig heeft en naar wat het schoolteam kan dragen. |
fase 3 – IAC | Voor sommige leerlingen is een leerprogramma op maat aangewezen. Dat kan in het gewoon en het buitengewoon onderwijs. In het gewoon onderwijs spreken we van een ‘individueel aangepast curriculum’, wat vaak afgekort wordt als IAC. Dat biedt aan leerlingen de mogelijkheid om een leerprogramma volgen dat rekening houdt met hun mogelijkheden. Leerlingen die een IAC volgen, hebben ook recht op ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs. Welke ondersteuning ze krijgen, hangt af van het type dat vermeld staat op het verslag.Leerlingen die een IAC volgen krijgen in principe geen getuigschrift of diploma. In het secundair krijgen deze leerlingen wel elk jaar een attest van verworven bekwaamheden. |
BEGELEIDING BIJ JE STUDIEKEUZE - JOUW ONDERWIJSLOOPBAAN
Je klastitularissen informeren je over de mogelijkheden in onze school, in onze scholengemeenschap en zelfs daarbuiten. Daarenboven krijg je in de lessen mens- en samenleving heel wat (levens-)vragen voorgeschoteld die je helpen om je beeld van jouw toekomst scherp te stellen.
De verkennende projecten en de basisopties (majors) vertellen je precies waar je interesses liggen. Kan je (al) goed abstract denken? Denk je liever concreet? Jouw antwoorden op deze vragen kunnen je helpen om een studiekeuze te maken in de tweede graad. Je leerkrachten zullen met je mee denken over de antwoorden die je zoekt en erover met je in gesprek gaan.
In het eerste jaar
Je krijgt algemene info over de mogelijkheden bij het vak mens en samenleving.
Tijdens een infoavond geven we ook aan ouders een duidelijke uitleg over welke keuzes mogelijk zijn in het tweede jaar.
In het tweede trimester stellen de verschillende majors en minors zich aan je voor. Je kan dan in gesprek gaan met de leerkrachten en je informeren over de inhouden.
In het tweede jaar
Je klastitularis geeft je heldere informatie over studiekeuze in de tweede graad. Op de website onderwijskiezer.be ga je op zoek naar de studierichting die jou het meest aanspreekt vanuit je interesses en talenten.
Tijdens een infoavond informeren we je ouders over de mogelijke keuzes. De leerkrachten van de tweede graad informeren je in kleinere groepen over de leerinhouden van elke studierichting in onze school.
Om je te helpen met je definitieve studiekeuze wachten we eerst de examens van Pasen af.
In het derde trimester organiseren we een beurs rond studiekeuze naar het derde jaar. Onze eigen leerkrachten informeren je dan over de studierichtingen die wij in onze school aanbieden in de tweede graad. We nodigen ook leerkrachten van andere scholen in onze scholengemeenschap uit. Zij kunnen je informeren over de studierichtingen die je in de andere scholen van onze scholengemeenschap kan volgen. Dat betekent dat je die dag kan spreken met onze collega's van Hast, iMas en Musart (KJ).
BEGELEIDING BIJ JOUW PSYCHOSOCIAAL FUNCTIONEREN
Bij de start van het schooljaar besteden we veel aandacht aan de vorming van de groep. Al op de eerste dag starten we daarmee. We werken toe naar het moment waarop jij echt deel van de groep wordt, namelijk de klasdag. Deze klasdag vol met groepsvormende activiteiten plannen wij elk schooljaar op de vrijdag van de eerste volledige week van september.
Elke klas heeft twee klastitularissen. Deze leerkrachten bouwen met jou een vertrouwensband op, geven je inspraak en vertellen je alles over het reilen en zeilen van het leven binnen onze schoolmuren. Minstens twee keer per schooljaar spreken ze ook persoonlijk met jou af voor een leerlingcontact. Zij zijn je eerste aanspreekpunt. Al in september maken zij kennis met alle ouders. Zij verzorgen de oudercontacten en volgen je van heel nabij op.
In onze school kan je terecht bij elke leerkracht als je ergens mee zit. Zo kan je zelf aanvoelen bij wie je je verhaal kwijt wil.
Met ons team van leerlingbegeleiders bepalen we samen met jou en je ouders wat jouw traject wordt als je ondersteuning nodig hebt om tot leren te komen. In een verkennend gesprek kan je aangeven wat jij nodig hebt, zodat wij gericht aan de slag kunnen gaan om je op school te helpen. We stellen samen een begeleidingsplan op als er sprake is van een leeruitdaging of een ontwikkelingsstoornis. Zo krijgt ons leerkrachtenteam krachtige feedback over wat jij nodig hebt.
BEGELEIDING BIJ HET LEREN EN STUDEREN
Onze leerkrachten maken van de klas een krachtige leeromgeving. In een goede les kom je tot leren, geraak je geïnspireerd en ontwikkel je een interesse voor de onderwerpen die je behandelt.
Elke leerkracht zal je technieken tonen en samen met jou oefenen om de leerstof op een efficiënte manier te studeren. Daarbij hanteren we 4 vuistregels. Uit onderzoek blijkt dat effectieve studeerstrategieën altijd deze kenmerken hebben (bron: 10 studeerkaarten (Thomas More)):
- jezelf testen
- slim oefenen
- de leerstof herkneden
- spreiden in de tijd
Wij nodigen je dus uit om op zoek te gaan naar wat werkt voor jou, vertrekkend vanuit deze 4 vuistregels.
Aan ouders vragen we om dit proces goed mee op te volgen. Studeren vraagt goede gewoontes. Jonge leerlingen hebben jouw steun nodig om die goede gewoontes aan te leren.
Als blijkt dat het studeren moeilijk loopt, kan de klassenraad beslissen om het team studiebegeleiding in te schakelen. Dan ga je in een kleine groep en gedurende een beperkte periode aan de slag met onze 4 vuistregels.