06/02/2018: Uitstap naar Brussel-Breendonk, zesdejaars

06/02/2018: Uitstap naar Brussel-Breendonk, zesdejaars

De Belgische staat en politiek: geen makkelijke klus om er goed zicht op te krijgen. Hoe zit dat weer met gewesten en gemeenschappen? En welke bevoegdheden heeft het Federaal Parlement en welke het Vlaams Parlement? Om van dichtbij te ondervinden wat de zesdejaars al bestudeerden in de lessen geschiedenis, zakten zij op 6 februari af naar onze hoofdstad. Sommige klassen bezochten het Federaal Parlement en konden zich daar voor even een federaal minister wanen door in het halfrond plaats te nemen op de stoelen van onze ministers. Enkele andere klassen kregen een rondleiding in het kloppend hart van het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap waar ze grote kans hadden een bekend politiek gezicht tegen het lijf te lopen.

Eén klas trotseerde de bijtende koude die dag en verzamelde in het Warandepark, waar ze een heuse woordvoerder in de Kamer en de Senaat het vuur aan de politieke schenen konden leggen. Onze leerlingen werden bijgepraat over de werking van het Federaal en Vlaams Parlement en konden vragen stellen over politiek in het algemeen. Vanuit het Warandepark konden we al wandelend, met de koude als onafscheidelijke gezel, een blik werpen op bijvoorbeeld de ambtswoning van de premier (Wetstraat 16), het Vlaams Parlement en enkele ambassades, waaronder de zwaarbewaakte Amerikaanse ambassade. Uiteraard konden de Eskimo’s van deze klas ook het koninklijk Paleis bewonderen en met een kleine excursie vanuit het Warandepark was ook het Justitiepaleis duidelijk zichtbaar. De drie machten in Federaal België gezien vanuit het Warandepark.

Ook Breendonk stond op het programma voor alle zesdejaars. Als je als laatstejaars de hedendaagse geschiedenis bestudeert, kan je niet om de Tweede Wereldoorlog heen. Een donkere pagina in onze West-Europese annalen zijn de uitroeiings- en vernietigingskampen. Minder bekend is dat er ook in België werk- en doorvoerkampen zijn geweest, waaronder het Fort van Breendonk. Je kan in de les geschiedenis veel horen en lezen over de kampen, maar een bezoek aan zo’n kamp is een heel andere, indringende ervaring. Gedurende twee uren kregen onze zesdejaars een uitgebreide rondleiding in het Fort van Breendonk. Onmenselijke verhalen over honger, dorst, koude, uitputting mishandeling  en onwaardige toestanden deden ons letterlijk stilstaan bij de gruwel en waanzin die helemaal-niet-ver-van-ons-bed heeft plaatsgevonden en bovendien nog niet eens zo heel lang geleden: de overgrootouders van de huidige zesdejaars waren toen immers net zo oud als zij nu. Een beklijvende ervaring waar velen stil van werden.

 

Comments are closed.